Isnin, 25 Mei 2009

Perjalanan bermula kembali...





Salam kepada diri aku sendiri yang takkala sudah pun sedemikian lama tak mengisahkan sebuah kisah-kesah mengenai diri aku, apa yang telah dan akan terjadi.. terasa rugi jugak kadang2 tue, sebab hidup nie penuh dengan pengalaman yang perlu kita abadiikan dalam penulisan untuk dijadikan panduan kepada generasi masa depan.. shhsshhh!!




Sebenarnya, dah lama aku me'terlibat'kan diri aku dengan bidang2 merapek (penulisan) nie tapi semuanya hanya tinggal salinan di dalam kepala lutut aku jer... (al-maklumlah... hardisk mana yang mampu tahan lebey dari 10 tahun..) kebanyakkan artikel aku yg lampau tue masih ada tapi ..ntah la malas aku nak ektrak dari cakera-cakera keras kedekong tue.. kalo aku siar... hampir 90% perjalanan hidup aku akan terbongkar... Huahahah!!! Kalo tau kat Zaki si pendek tue, mau mampos aku dikutuknya sampai mati... “Ki pendek.. Ki pendek!!” Haha!!

Well.. aku brief la sedikit sebanyak tentang aku nie...
nama aku Fazlie, 29 tahun tuanya dan kawan-kawan panggil aku fally
ja.. belum lagi ada bini tapi akan ada la.. (insyallah) mungkin masa yang terdekat nie :) dan sememangnya aku bukanlah seorang penganggur terpuji lagi berdiploma dan ijazah (walaupun aku nie ..SPM pun dapat macam hampeh..) tapi allah maha pengasih lagi maha penyayang...dia bagi aku rezeki dan aku amat bersyukur padaNYA.. Alhamdulillah...

Aku bekerja sebagai Pegawai Khidmat Pelanggan (N17) pengkeranian & Operasi (Telefonis) dan ianya dibawah Kementerian Pertahanan Malaysia.. (panjangnya...
perghh!!!) dan aku telah pun berkhidmat selama 5 tahun lamaya di Sekolah Ikhtisas TUDM Tanjung Bungah, Pulau Pinang (baru ja lagi..muda la jugak usia jawatan aku tue..)

Pekerjaan aku nie tak la komplikated sangat tapi memang memerlukan pengorbanan masa yang ekstreem.. Sabtu?? Ahad??? Raya??? cuti umum??? semua tue hari kerja bagi aku.. memang takde makna bagi aku sebab tugas pada negara lebih diutamakan.. itu la saja yang aku boleh sumbang pada tanahair yang tercinta ..sob ..sob.. sebab nak jadi askar ...fizikal aku nie tak la besh sangat pun... nak jadi polis??? cehh... hampeh.. bila polis tgk aku jer dia kata aku budak jahat... bangsat btol... sebab tue kerjaya sebagai polis bukan pilihan hatiku... 80% polis memang sah dasar bangsat... 20% ja yang betul2 amanah dengan tanggungjawab yang diorang pikul... tepuk dada tanya la depa... (depa kata depa yang betol...) “I’m the law???” – petikan dari filem ‘Judge Dred ‘

25hb 5,09 4.00 pagi:
baru bangun terus ja pegang laptop nie..pergh!! bersemangat sungguh!! Aku edit sikit sebanyak bahagian2 yang aku sendiri pun pening nak baca.. hahaha!!


Kembali kepada cerita aku..

Aku budak kampung...
Umph! Sambung critaa!! Ehemm!! okehh... aku adalah anak ke-3 dari 6 adik beradik dan dilahirkan pada 13 jun 1980 di Hospital Universiti Kuala Lumpur pada jan 12.12 am.. huh??? Nape?? Ini disebabkan mak dan ayah aku dulu dok kat Kem Sungai Besi, diorang berkerja dibawah Kementerian Pertahanan Malaysia (dan sekarang aku macam menyambung legacy depa plak.. tapi sesungguhnya semua yang terjadi adalah kebetulan yang aku sendiri pun tak sangka) uiihh?? Sambung balik... ntah atas sebab apa yang aku sendiri pun malas nak amek tau, aku diserahkan kepada ayah dan emak kepada mak aku untuk dijaga.. dan Tup!! Tup!! aku pun mula membesar di Sungai Petani sehingga aku berumur 5 tahun besarnya... hehe! Let’us get naughty and play!!!

Hidup semasa zaman bogei ke hulu ke hilir.. aku nie memang la
buaihhh... kalo dibandingkan dengan kambing.. kambing tue pun tau dok setempat.. tapi bukan aku.. Hahahahh!!! sebab aku bukannya kambing tue.. (ko la kambing tue kan??) Hahahah!!!

Aku ingat lagi time
tue memang banyak pokok2 yang masih wujud di Sungai Petani.. bunyi ruih piuk burung layang2 menguasai ruang angkasa dimalam hari... memang hidup masa tue pekan Sungai Petani berbanding sekarang... (sekarang nie..hampeh!! Bohsia bersepah sepah, banyak mat2 rempit, punk kid, pengkid etc..) tapi yang pastinya sungai tue memang hitam pekat sejak dulu sampai la sekarang.. tetap hitam!! ( korang tukar je nama bandar Sungai Petani kepada Sungai Hitam jer sebab banyak sangat kegelapan kat situ...) walaupun imej sekarang sedang dalam proses pengindahan dan pembangunan menuju tahun “Kedah Maju 2010” (ntah berapa banyak hutang yang korang tanggung aku pun x pasti ler...) yang pasti moral dan etika penduduk situ harus dbetolkan dulu..

Uihh... merepek repek plak..sambung kembali

Well.. parut-parut kenakalan aku pun dok ada lagi sampai sekarang.. ceh.. buaihhh jugak aku rupanya... Hahahahh!!! Dok ingat lagi time jatuh parit ..tenggelam sampai paras mulut ...air hijau lumut tue sikit2 termasuk jugak dalam mulut aku.... uwekkkk!!! nasib baik umur panjang, aku sempat berpaut pada batang keladi... kalo tak... tak dapat la aku menaip semua nie. Tapi terus terang aku cakap.. aku dah lupa nama kawan2 aku kat sana dulu tue.. walaupun membesar sampai umur 5 tahun kat sana... iskh.. dasat sungguh cara kita men nyorok-nyorok.. well, semua berakhir sehingga aku berusia 6 tahun... sebab kami berpindah ke mukim 4 Permatang Tengah, Permatang Pauh (Pulau Pinang) dan aku memulakan pengajian aku di sana.. Pagi pi tadika.. petang plak aku pi sekolah arab... (kul 4.30pm ja aku ponteng balik umah tengok Gaban dengan Kesatria Baja Hitam.. henshinn!!!) sampi kul 5.30pm aku masuk sekolah balik.. terrer x aku??? -bersambung








(Medan Selera Astaka, Tanjung Bungah 8.15am 25 mei 2009)
Macam haram btol hari nie.. tadi aku hantar mem pi sekolah, biasa la jam 7.00 pagi memang dah sampai diperkarangan sekolah tue.. tapi yang hangatnya tue sebab tgk jalan jem yang tak munasabah.. adehh, hampeh btol! Hilang semangat aku nak pi keje awal pagi nie... mau tak mau kena pi jugak sebab aku dah pun siap.. selalunya haramm laa nak pi awal.. jam 9 baru nak terhegeh2 nak gerak... selit punya selit baru dapat tau yang mengakibatkan jem tue sebenarnya adalah kemalangan diantara dua bijik keta yang dipandu oleh 2 mangkuk hayun yang semestinya tak tau nak bawak keta dengan sabar.. tu la akibatnya kalo kita tak sabar. Memang betol kita perlu kejar masa.. tapi jangan sampi orang lain dapat susah.. nak cepat tup! Tup! Dah jadilambat.. bukan dia sorang ja yang lambat tapi semua orang yang pakai jalan tue pun automatiknya lambat....
Hmm... abang wahid tak mau pesan apa2 ka untuk breakfas????

Aku call dia tanya jap.. aku sambung bila dah sampi opis nanti..




Tiada ulasan:

Catat Ulasan