Jumaat, 27 Mei 2011

Cara² Re-Install Windows Media Player





Hehe!! Dan berapa kurun aku x pakai Windows Media Player dalam komputer pejabat dek disebabkan aku selalu pakai player lain.. tapi bila aku nk pakai jer tiba² error plak.. iskkhhh!!  Aku dah cuba macam² tapi tak jugak berhasil. So aku google la dalam web and then aku terjumpak la article ni.. rupanya kita boleh uninstall dan install balik WMP ni untuk fix kan masalah error tadik.. (klik read more..)



Ehemm!! Aku terjemahkan cara² ni ke bahasa Malaysia supaya yang lain boleh cuba andai masalah yang sama terjadi kepada anda.

Bagaimana nak reinstall Windows Media Player

1. Taipkan appwiz.cpl di Start menu search box dan tekan enter untuk mengakses tetingkap Program and Features.











2. Di sebelah bahagian kiri tetingkap, klik opsyen Turn Windows features on or off untuk melihat tetingkap Windows Features.























3. Di sini, kembangkan senarai Media Feature dan kosongkan pangkah pada kotak tanda Windows Media Player. Jika anda melihat paparan "this will also turn of Windows Media Center" jangan bimbang, klik Yes sebab anda akan meng-install balik aplikasi itu kemudian.

















5. Setlah selesai, anda akan ditanya samada ingin 'reboot' kan komputer anda unruk proses uninstall. Tekan Restart now jika ingin berbuat demikian.













6. Anda telah pun uninstall aplikasi WMP, dan sekarang anda perlu install WMP semula. 


7. Sekali lagi, akses Windows Features window (Langkah 1 & 2) , tandakan semula kotak Windows Media Player serta juga Windows Media Center dan klik butang Ok button mulakan proses install WMP dan WMC semula.

8. Setelah selesai, RESTART jika perlu. Itu saja. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan