Isnin, 20 Jun 2011

KAMP1A - Course CSC253 - Project Walkthrought

Assalamualaikum...  
post ni aku buat sebenarnya nak melancarkan lagi perjalanan projek multimedia aku untuk submit nanti sem-5.. so bermula dari sekarang aku akan edit post ni sampai la selesai projek aku.

tadi godek² website Machinima aku dapat idea untuk hasilkan satu video yang aku rasa..hmm mudah la bagi aku. dalam website tu ada macam² jenis tutorial untuk video..animation dll.. so, pls waste your time there.. find a simple ideas.. I'm thinking on STOP MOTION animation..

STOP MOTION
Ok.. nie idea aku untuk korang yang xde gadjet² canggih macam video recorder (cam) DVcam dll.. kenapa x guna kamera henphone jer???? manfaatkan apa yang ada... 

korang boleh buat macam nih video nih (klik untuk tgk..) untuk projek multimedia .Teknik ni dikenali sebagai "Stop Motion Animation" ni contoh teknik tersebut (klik untuk lihat)
Ini adalah contoh teknik stop motion menggunakan gambar (foto) (klik sini untuk lihat) bagus untuk belajar sebab video nie adalah tutorial untuk buat simple stop motion.

bagi yang decide nk buat projek ni menggunakan kaedah stop motion.. please include its history also.. (klik sini) kedalam report... when you do some project, you also need knowledge on what your doing.. nanti orang tanya kita boleh jawab.. kan???

Apa yang perlu untuk teknik ini???

1.) Kamera (hand-phone/webcam/digital cam ..etc)
2.) Tanah Liat/Lego/model patung atau objek² lain
3.) lampu meja.. lampu suluh apa saja untuk pencahayaan.
4.) Software (perisian) gabungkan stop motion.. bawah ni ada link untuk download software² yang berkenaan dengan tutorial tadi:

   b.) Animator (download.cnet.com)
   c.) Stop Animation (download.cnet.com)
 semua sotware (aplikasi) tue freeware so jangan la risau yer.. 


Dibawah ni ada beberapa contoh² (Sample) animasi Stop motion:

Selamat Mencuba! sampi jumpa lagi ya!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan