Ahad, 27 Januari 2013

PHOTOSHOP - Efek POPART



TEKNIK PHOTOSHOP (POP ART)



Perkara pertama yang perlu kita lakukan adalah menghilangkan bayang pada gambar yang hendak kita pop-art kan. Hasilnya akan menjadikan gambar pilihan kita menjadi warna yang solid. Ikuti langkah² dibawah untuk terus belajar bagaimana melakukannya.


Langkah 1
Buka imej (File>Open) yang hendak di edit. Resize (Image>Image Size) imej tersebut mengikut selera anda.








Langkah 2
Duplicate layer imej tadi (Layer>Duplicate Layer) atau tekan (Ctrl+J) dan tukar Blending Mode duplicate layer tadi kepada Luminosity (lihat rajah bawah)




Langkah 3
Select layer duplicate tadi dan tekan Ctrl+i (invert) dan imej akan menjadi seperti yang dibawah




Langkah 4
Kurangkan opacity layer tadi kepada 50%




Langkah 5
Tekan Ctrl+Shift+Alt+E untuk hasilkan layer baru (layer 2) dan delete layer sebelum tadi (layer 1)




Posterization
Sekarang kita akan tambah efek posterize kedalam imej tadi

Langkah 6
Aktifkan layer bawah sekali (background layer) dan duplicate (Ctrl+J) dan letakkan layer yang kita duplicate tadi (background copy) diatas sekali dan tukar blending mode layer tersebut kepada multiply




Langkah 7
Pilih layer yang paling atas (background copy) dan klik Threshold (Image>Adjustment>Threshold). Di kotak tool Threshold, sesuaikan slider tersebut mengikut kehendak anda. Nilai Default 128 sudah cukup baik bagi sesetengah imej.. setelah selesai, klik OK. (contoh seperti dibawah)


Saturation
Akhirnya, kita akan menambah/menaikkan lagi nilai Saturation sebagai langkah terakhir untuk menjadikan imej pilihan kita kepada imej pop art.

Langkah 8
Pilih (select) layer tengah dan pakai Hue/Saturation tool (Image>Adjustment>Hue/Saturation) atau tekan Ctrl+U untuk menambah saturation kepada layer tadi. Sesuaikan dengan kehendak anda dan save imej tersebut.




















HASILNYA



Tiada ulasan:

Catat Ulasan